Dag 24 Naar Trondheim

1 juli 2022 - Trondheim, Noorwegen

Het is eigenlijk te gek voor woorden, in Noorwegen vlak onder de poolcirkel wakker worden met 25°. En met een heleboel spierpijn van onze “bergtocht” van gisteren. Dat zal wel even moeten slijten maar vandaag hoeven we niet veel te doen, alleen maar in de auto zitten en verder rijden. Het is namelijk best weer een lange rit naar Trondheim.

Het ontbijt is precies hetzelfde als gisteren en dat is best veel. We maken allebei een broodje klaar voor onderweg en nemen ook wat andere dingen mee zoals de flesjes sinaasappelsap en de toetjes. Bert zet de bagage in de auto en om 8.00 uur rijden we weg. We willen namelijk de ferry van 9.10 uur vanuit Holm halen, anders wordt het pas om 10.30 uur.
We halen het netjes, 5 minuten voor tijd. Dat is een prettig begin van de dag.

De natuur verandert wel behoorlijk. Het valt ons ineens op dat we al enkele dagen geen sneeuw meer zien en het land wordt ook op veel plaatsen beduidend platter. We zien ook dat er heel veel grasgemaaid wordt en in witte plastic hoezen gedaan wordt voor de winter. Dat is voor de koeien die we nu ook steeds meer zien. Soms lijkt het wel veel op Oostenrijk en dan ineens weer bergen en fjorden en nog steeds heel veel water.

Op de ferry van Hofles naar Lund gaan we echt als laatste aan boord en moeten dan naar boven op een zijstuk gaan staan. Voordeel hiervan is dat we niet naar boven naar het dek hoeven te gaan en een goed uitzicht hebben. Het tweede voordeel is dat we als laatste van boord gaan waardoor we achter in de file aansluiten en heerlijk ons eigen rustige tempo kunnen rijden. Zo rustig dat we zelfs boven op een brug stil kunnen gaan staan om foto’s te maken of een stukje achteruitrijden op de weg voor een foto.

Bij een parkeerplaats zien we iets heel leuks. We zien vissen uit het water springen en vogels, die eropaf duiken. Echt een heel leuk gezicht. Er zijn daar ook mensen aan het vissen, met een zwemvest om voor de veiligheid. En op de platte rotsen liggen mensen te zonnebaden.

Inmiddels wordt het wel steeds meer een bewoonde wereld en worden de dorpen ook echt dorpen. Dat is best wel weer wennen, want zoveel verkeer zijn we de laatste weken niet gewend. In Steinkjer eindigt de mooie “Krystiksveien” en daar gaan we bij een winkelcentrum even koffiedrinken. Daar zien we voor het eerst sinds Helsinki weer een McDonalds.

Hierna gaan we verder over de E6, dat is een grote weg in Noorwegen, meestal slechts 2-baans met een middenberm zodat inhalen onmogelijk is. De toegestane snelheid is maximaal 90 maar vaak ligt dat lager waardoor je gemiddeld niet snel boven de 60 km/uur komt.

Om kwart voor vijf rijden we Trondheim binnen en vinden al snel ons hotel. Het blijkt middenin het uitgaans- en winkelcentrum te liggen en het nadeel is ook meteen duidelijk. Het is hier betaald parkeren en de parkeergarage van het hotel is vol. Gelukkig vinden we op 200 meter afstand een parkeergarage waar het € 20,-/24 uur kost en we kunnen er ook nog redelijk goedkoop tanken.

We hebben deze keer weer een mooie grote kamer, helaas zonder koelkast en waterkoker maar wel elke avond een gratis dinerbuffet. We redden het wel zo.

Nadat we ons hebben opgefrist gaan we lekker eten, het is Mexicaanse avond en dat betekent tortilla’s eten. Best lekker en er zijn ook enkele heerlijke salades bij. Helaas geen toetje maar wel weer koffie/thee.
Hierna lopen we even een rondje in de buurt maar het is nog steeds erg warm, plakkerig warm eigenlijk, dus we houden het kort.

Als we weer terug zijn in het hotel zien we Clara en Remco, die hebben een andere route gereden en waren wat later in het hotel. Zij hebben hun auto wel een km uit de buurt geparkeerd, slecht geïnformeerd door de receptioniste dus Bert en Remco gaan samen de auto halen zodat die ook dichtbij staat. Zij hebben ook maar één nacht hier, best wel jammer want er is hier best veel te zien en we zitten eindelijk eens gezellig in het centrum.

Inmiddels is het al half tien geweest en we gaan lekker naar boven. Morgen gezond weer op.

1. Paula:
    2 juli 2022
    Hallo fans,

Alweer een heel fijne dag beleefd. Dit schaap had geen lichtje op zijn koppetje.
    Alles goed hier. Groetjes.
    Paula