Dag 25 Naar Nidarosdomen

2 juli 2022 - Trondheim, Noorwegen

We zijn pas om 8.00 uur wakker vanmorgen en we hebben een relaxte dag voor de boeg. We blijven nog een nacht hier en we gaan straks Trondheim bekijken. Het ziet er bewolkt uit maar het is nog steeds 21°, er wordt wel regen verwacht maar dat zien we dan vanzelf wel. De regenjassen zitten in de rugzak.

Het ontbijt is weer behoorlijk uitgebreid en daarna gaan we aan de wandel. We lopen eerst naar de “Bakkebru”, de oude houten rode brug die nu alleen voor voetgangers en fietsers is. We lopen langs de oude pakhuizen die op palen in het water staan. Veel van die pakhuizen zijn van binnen verbouwd tot appartementen maar aan de buitenkant lijken het nog steeds pakhuizen. Erg leuk, al die verschillende kleuren. En grappig, de meeuw bleef gewoon zitten ook al kwamen we heel dichtbij.

Dan gaan we verder naar de “Nidarasdomen”, de oudste kathedraal van Noorwegen. Hij is gebouwd boven het graf van St. Olav, de Vikingkoning die Noorwegen tot het Christendom bekeerde. Als 12-jarig jongetje, hij is dan al koning, ging hij op Vikingtocht naar Engeland en Frankrijk waar hij zich tot christen liet dopen. Terug in Noorwegen zorgt hij voor de invoering van het christelijk geloof. Hij moet vluchten maar keert terug met een leger. Tijdens de slag bij Stiklestad werd zijn leger verslagen en werd hij gedood in 1030.

Zijn lichaam wordt in Nidaros, het huidige Trondheim, begraven. Na een jaar borrelt er water op naast het graf en het ruikt naar rozenwater. Men opent het graf en dan blijken de haren en nagels van koning Olav doorgegroeid te zijn en de wonden van de oorlog zijn ook nog vers. Daarop wordt hij heiligverklaard en wordt er op zijn graf een bescheiden houten kerk gebouwd. In 1070 werd er begonnen met de bouw van een kathedraal die rond 1300 voltooid was. Daarna zijn er verschillende branden geweest en is de kathedraal meerdere malen herbouwd. Tijdens de reformatie zijn er, net als Nederland, heel veel beelden vernield. De resten van die beelden, ook vanuit andere kerken in de omgeving, weden gebruikt om weer nieuwe muren te maken. Bij de laatste restauratie, die eind 19e eeuw begon, werden er veel restanten van de beelden teruggevonden tussen de metselresten en stenen.

Inmiddels worden de koningen van Noorwegen hier gekroond, de eerste Noorse koning na Deense overheersing is koning Haakon 7 in 1907, daarna volgden koning Olav 5 in 1958 en koning Harald 5. De laatste twee werden niet meer gekroond maar ingezegend.

In 1930 was het 900 jaar geleden dat koning Olav II sneuvelde bij Stiklestad en men wilde dat de kathedraal dan weer in zijn volle glorie zou zijn. Alles wordt uit de kast getrokken. Er komen mooie gebrandschilderde glas-in-lood ramen, er komt een immens orgel van 9620 pijpen, in de voorgevel komt een “roosraam”. En het resultaat mag er zijn.

De orgelpijpen van dit immense orgel zijn verdeeld over de kerk waardoor er een heel mooi geluid is in de kerk. Er is nog een tweede orgel, uit de zeventiende eeuw. Een orgel gebouwd door Joachim Wagner uit Duitsland dat voornamelijk gebruik wordt bij barokke muziek. Tijdens de tweede wereldoorlog vond men dat het terug moest naar Duitsland maar dat is gelukkig niet gebeurd.

De kerk is voornamelijk van speksteen gebouwd en speksteen neemt vet op. Je kunt dan ook vooral bij de pilaren bij het koor zien dat er stukken glanzend zwart geworden zijn, van de aanraking van de handen van heel veel mensen.

Als we de kathedraal uitlopen blijkt het een beetje te regenen. We drinken eerst een kop koffie en gaan dan naar het museum in het aartsbisschoppelijk paleis wat naast de kathedraal staat. Daar zien we veel resten van beelden, de meeste uit de kathedraal maar ook zeker van andere kerken in de buurt. Hier bekijken we ook de film over het ontstaan van Nidaros en de kathedraal en bekijken we de opgegraven resten van het aartsbisschoppelijk paleis.

We lopen daarna naar de koninklijke schatkamers waar de kroonjuwelen liggen. Het is wel hardlopen want inmiddels regen het lekker door. Eerst krijgen we de hele lijn te zien van de koningen van Noorwegen. Een groot deel van de geschiedenis is Noorwegen onder Deense heerschappij geweest maar sinds de kroning van Haakon 7 is het een soevereine monarchie. De kroonjuwelen liggen in de kelder en daar mogen we geen foto’s dus daar kunnen we niets van laten zien. Er lopen ook 2 bewakers rond dus je laat het wel uit je hoofd om foto’s te maken.

Als we weer boven zijn raken we aan de praat met degene, die voor de verkoop van de kaartjes verantwoordelijk is, zij vertelt ons over de huidige troonopvolging. Dat is nu nog een man, kroonprins Haakon. Maar inmiddels is de wet veranderd en is na Haakon prinses Ingrid Alexandra de eerste in lijn voor de troonopvolging en zij wordt dan mogelijk de eerste koningin van Noorwegen.

Na deze bezoeken gaan we meteen terug naar het hotel want het regent nog steeds behoorlijk en we zijn dan ook redelijk nat als we weer terug zijn. Gelukkig hebben we de regenjassen bij ons zodat we niet door en door nat zijn.

We blijven lekker op de kamer, Bert kijkt eerst naar de tour de France en later ook naar de dames Nederland-Finland. Daarna gaan we beneden dineren. Het is echt een eenvoudig dinerbuffet deze keer. Witte rijst met kipcurry, lekker salades en nacho chips. Koffie en thee toe en dan gaan we weer naar boven. Gelukkig is het inmiddels bijna droog buiten maar de temperatuur is behoorlijk gedaald naar 19°.

1. Ardine:
    2 juli 2022
    Bijzonder zeg die kathedraal. Prachtig!!
  2. Marcel:
    2 juli 2022
    Wederom prachtig! Ziet er niet druk uit. Alleen Jezus aan het kruis met twee toeristen?
  3. Maria:
    2 juli 2022
    Heerlijk om met jullie mee te reizen ren wat een prachtige foto’s van de kathedraal
  4. Johan van Aken:
    3 juli 2022
    Dank weer voor de geschiedenisles en prachtige foto’s.🙏👍😂
  5. Paula:
    3 juli 2022
    Hoi mooi al dat glas in lood. Top foto's en daarbij de geschiedenis jullie hebben het er maar druk mee. Heel interessant wat je zo al niet te weten komt. Dankjewel.
    Hen het fijn dikke knuffel.