Dag 13, Sjanghai zijdefabriek, waterfront en Nanjing Road

9 oktober 2017 - Shanghai, China

Vandaag kunnen we voor het eerst lekker uitslapen en natuurlijk ben je dan gewoon vroeg wakker en zitten we om 8.00 uur aan het ontbijt. Het is echt verbazingwekkend hoeveel keuze je hebt. Er zijn wel 3 verschillende counters waar je je eten vandaan kunt halen. Eén deel is voor het warme gedeelte en dat zijn dan zeker 15 verschillende gerechten, één deel voor allerlei beleg en ontbijtgranen en yoghurt en het laatste deel voor allerlei soorten brood, toast en croissants etc. En dan natuurlijk nog een deel waar de koffie en thee staat. Echt moeilijk om een keuze te maken maar wel heel lekker.

Om 9.30 uur vertrekken we met de bus naar de zijdefabriek. Daar wordt uitgelegd hoe het leven van een eitje via rups en cocon naar vlinder gaat, in ongeveer 2 maanden. Het gaat natuurlijk om de cocon. Als er één rups een cocon maakt dan kan er wel een draad van ongeveer 1000 – 1500 meter uitkomen. Als twee rupsen de cocon maken dan is het geen aaneen gesloten draad. Deze cocons van twee rupsen worden gebruikt om dekbedden en kussens te maken en dat kunnen we daar zien. We mogen zelfs meehelpen met het uitrekken van zo’n cocon tot een oppervlakte van bijna een dekbed. Voor een dekbed zijn ongeveer 1000 cocons nodig afhankelijk van het gewicht van het dekbed, hoe zwaarder hoe meer warmte het geeft.

Dan is het shoppingtijd voor iedereen want daar gaat het natuurlijk om bij deze bedrijven, alhoewel ik het toch wel leuk vindt dat je op deze manier best veel leert. In je eentje zou je hier waarschijnlijk niet naar toe gaan. Er wordt druk gekocht en de dekbedden worden nagezonden naar het volgende hotel, wel handig want we hebben nog het een en ander aan reizen tegoed.

Dan is het tijd voor de lunch en die smaakt prima. We gaan nu naar de Bund aan de rivier de Yangtze, hier hadden de Engelsen hun concessie: een autonoom gebied van de Engelsen binnen China van 1840 tot 1941, toen werd het veroverd door de Japanners. Er staan enkele opmerkelijk gebouwen in Europese stijl die nu in gebruik zijn als bank, kantoor etc.
Aan de overkant van het water zien we heel veel markante wolkenkrabbers staan met mooie bijnamen zoals het zwaard, de raket etc. Echt heel apart om te zien.

Vervolgens rijden we naar Nanjing Road, een drukke winkelstraat waar we de middag vrij kunnen rond brengen. Gelukkig is vakantie van de Chinezen afgelopen want anders hadden we over de hoofden kunnen lopen en nu kunnen we rustig wandelen. Er rijdt een treintje over de Nanjing Road en als we daarin zitten komen enkele Chinese dames naast ons staan, zij willen met ons op de foto. Grappig hoor, ben je zelf een bezienswaardigheid op vakantie.

Om 17.00 uur gaan we weer naar het hotel. Eigenlijk wilden we nog naar een mooie tuin om daar rond te kijken en wat te eten maar die sluit helaas om 17.00 uur. En verder weten we eigenlijk niet wat een leuk gebied is dus gaan we mee terug naar het hotel.
’s Avonds eten we in het hotel want morgen moeten we echt weer vroeg op, om 4.15 uur worden we gewekt en om 5 uur gaan we naar het vliegveld voor de laatste binnenlandse vlucht. Op tijd naar bed dus.