Dag 1 Eerste dag in Beijing

27 september 2017 - Peking, China

Om 5.00 uur – bij jullie 23.00 uur, landen we maar voordat we goed en wel de koffers hebben en in de hal staan is het al een uur later. Een heel stuk taxiën met het vliegtuig, met een trein naar de aankomsthal en het wachten op de bagage neemt veel tijd in beslag. In de hal staat onze gids, we blijken met ongeveer 16 personen uit Nederland te zijn maar dan is het wachten op de Belgen – 8 personen - die komen pas om kwart voor 7 aan.

Uiteindelijk gaan we om ongeveer 9.00 uur naar het hotel, ruim een uur rijden. Sommige punten herkennen we van ons vorige bezoek 4 jaar geleden maar het is een gigantisch grote stad met 24 miljoen inwoners – veel meer dus dan in ons hele land!! Het vliegveld ligt in het noordoosten van de stad en ons hotel is in het zuidwesten. Het is een groot hotel, slechts één jaar oud. We krijgen allemaal onze pasjes voor de kamer maar bovengekomen blijkt onze kamer nog niet klaar te zijn. Dus nog maar even naar beneden.

Als de kamer klaar is en we alles boven hebben gezet gaan we op ons gemak naar de metro om naar het centrum te gaan. De ingang van de metro ligt onder een groot winkelcentrum waar we even wat eten. We kopen een kaartje en gaan de metro in – we moeten 1 keer overstappen en ruim een uur later stappen we bij het Tiananmenplein en lopen naar de winkelstraat toe. Daar zoeken we een winkel waar ze GoPro verkopen omdat we een dubbele oplader willen hebben die in Nederland uitverkocht is. Na veel zoeken vinden we zelfs een speciale GoPro winkel – klein maar ze hebben wel wat we zoeken.

Jammer genoeg begint het een beetje te regenen maar dat duurt gelukkig niet lang. We lopen terug en komen dan langs het speciale eetstraatje waar we vier jaar geleden ook hebben rondgekeken. Het is nu veel minder druk maar we zien weer allemaal stokjes met vlees, levende schorpioenen, inktvis etc. en al het andere, voor ons vreemde, eten.Het blijft toch wel heel bijzonder om dat te zien maar we wagen er ons nog steeds niet aan.

Inmiddels is het ongeveer 5 uur en we zijn dus ruim 30 uur wakker – tijd dus om terug te gaan naar het hotel om wat rust te pakken. Als we de metro uitkomen dan lopen we door de supermarkt om wat brood, beleg en drinken te kopen want we hebben geen zin meer om ergens wat te gaan eten. We gaan vroeg naar bed want morgen wordt het een drukke dag. ’s Morgens gaan we naar de Tempel van de Hemel en ’s middags naar het Tianamenplein – plein van de hemelse vrede – en de Verboden Stad.

1. Yvonne lunenburg:
    28 september 2017
    Was dus een hele trip maar jullie hebben wel een mooie ruime kamer,geniet ervan.
  2. Eelco en Liesbeth:
    28 september 2017
    Hallo Bert en Vera, welke reisverslagen ben je kwijt, ik heb nog het een en ander vanaf 2014. Laat wat weten.
  3. Eelco en Liesbeth:
    28 september 2017
    Zeg Vera onder de 28 landen die jullie bezocht hebben mis je er een nl Amerika samen met Kirsten, was je dat vergeten?
  4. Ina:
    29 september 2017
    Heel veel plezier, geniet ervan.
  5. Bineke:
    29 september 2017
    Hallo Vera en Bert.
    De 1e stap (lang) is gezet, de reis is begonnen!
    Vele mooie, indrukwekkende momenten gewenst.
    Hartelijke groet, Bineke en Henk